lördag 28 maj 2011

Jag älskar mina vänner...

...för dom är det bästa jag har. Idag har jag haft en "Rat och Mög" fest. Mög det fina Skånska utrycket för skit och skräp och sådant. Rat är det Norrländska ordet för exakt samma sak.Det är också ett mycket bra ord.
Så vad gjorde vi på festen?
Precis vad det låter som. Jag bjöd mina bästa vänner på fest. Men inte bara på roligheter dom fick arbeta också. Sen blev dom bjudna på Trattkantarellsoppa med mandelpotatis och varma mackor och gott vin eller öl.
Vi eldade upp en massa gammal ved. Jag hade ingen aning om att gammurkel trä kan brinna. Men det kan det. Då krävs det en väldig glödbädd, då brinner allt upp även om det ryker mycket. Så i skrivande stund luktar jag helt klart rätt mycket grillkorv.
Men jag är SÅ nöjd.
Min älskade sladdis visade äntligen musklerna. Han skyfflade säkert 15 skottkärror med gammalt blött sågspån och annat murk. Blivande jordförbättring medel till tung blålera.
Plötsligt så det klonk ett typiskt metallklonk och vi grävde vidare och grävde fram ett halvrunt föremål. Vi gissade hejvilt. Kan det ha störtat ett UFO? Eller är det en cistern eller en avloppsanläggning? Kan jag inte sätta upp mitt växthus for det genom mitt huvud.
Nej men vad är det vi klonkat på? Vi grävde vidare. Ca: 1,60 cm i diameter!?. Grabben lyckades med hjälp av ett spett och en större sten häva upp den. Upp dyker Rå:s största wookpanna. Under den låg det en hel hög fina rundade stenar en liten bit skummgummi och en svart sopsäck.
Rena arkeologilektionen. Det var riktigt spännande.
Men utan mina goda vänner hade inte mycket hänt. Ett stort tack från botten av mitt hjärta. Vi hade en vild diskusion vad man ska göra med fatet. En damm, fylla den med vatten och några fusknäckrosor eller ett stort fyrfat i "Lilla Berlin" min grillplats i korrigerad plåt. En lite eftersattplats i min trädgård.
Kanske nästa festplats. Någon där ute som har lust att dyka upp? Ni är väldigt välkomna. Nya vänner också. Vi kan avsluta med en grillkväll.

Inga kommentarer: